Gibraltár

Založenie spoločnosti na Gibraltári

Gibraltárska obchodná spoločnosť prináša množstvo výhod:

  • politická stabilita Gibraltáru je závislá na Veľkej Británii
  • spoločnosť potrebuje iba jedného riaditeľa a jedného akcionára
  • neexistuje žiadna požiadavka na počet riaditeľov, či akcionárov
  • nie je stanovená žiadna minimálna kapitálová požiadavka
  • neexistuje žiadna požiadavka riaditeľov či akcionárov, zúčastňovať sa zasadnutí na Gibraltári
  • stabilná jurisdikcia s veľmi dobrou povesťou
  • spoločnosti založené na Gibraltári sú oslobodené od miestnych daní

Typ spoločnosti

  • Limited, LTD

Diskrétnosť

Neexistuje žiadna požiadavka zverejniť akúkoľvek informáciu, týkajúcu sa skutočného vlastníka spoločnosti na Gibraltári a tajomstvo je zaručené zákonom. Jediným spôsobom, ako údaje o vlastníkoch môžu byť zverejnené, je príkaz Najvyššieho súdu. V posledných rokoch však Gibraltár uzavrel dohody s mnohými európskymi krajinami o zdieľaní registra UBO.

Podrobnosti riaditeľov zverejňujú vo verejnom registri. Avšak diskrétnosť môže byť zachovaná pomocou Nominee riaditeľa.

Akcie na doručiteľa

Akcie na doručiteľa nie sú povolené.

Dane

Ak Gibraltárska spoločnosť spĺňa nasledujúce body:

  • spoločnosť je vlastnená a riadená nerezidentom Gibraltáru,
  • zasadnutie správnej rady sa koná mimo územia Gibraltáru,
  • neobchoduje na Gibraltári,
  • príjem spoločnosti nie je ani čiastočne z podnikateľských aktivít na Gibraltári,

spoločnosť potom naplatí na Gibraltári dane, vrátane dane z príjmu a iných majetkových daní. Ďalej je tu aj nulová daň z majetku, dane z kapitálových výnosov, dane darovacie a dane z pridanej hodnoty. Gibraltár nie je zmluvnou stranou žiadnych zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia.

Gibraltár, Európska únia a Schengen

Právne postavenie Gibraltáru voči Európskej únii sa s prebehnutým Brexitom zmenilo. Hoci bol Gibraltár, na rozdiel od všetkých ostatných britských zámorských území, súčasťou Európskej únie už od roku 1972, vystúpenie UK z EÚ znamenalo aj pre neho koniec členstva v Európskej únii. Dňa 31. januára 2020 potom prestal byť aj samotný Gibraltár, ako britské zámorské územie súčasťou Európskej únie.

Všetky právne predpisy EÚ, ktoré už boli transponované do gibraltárskeho práva v dôsledku smerníc a ďalších právnych predpisov EÚ, zostávajú v platnosti. Gibraltár však už nebude ďalším vznikajúcim právom EÚ viazaný.

Napriek odchodu z Európskej únie zostane územie Gibraltáru na základe dohody medzi Spojeným kráľovstvom a Španielskom (Gibraltár Brexit Deal) stále súčasťou schengenského priestoru.

Gibraltár Brexit Deal bola dokončená 31. decembra 2020, len niekoľko hodín pred tým, ako Spojenému kráľovstvu skončilo prechodné preklenovacie obdobie, počas ktorého bola UK povinná vypracovať detailné ustanovenia pre ďalší vývoj vzťahov s EÚ.

V záverečných diskusiách sa Spojené kráľovstvo a Španielsko dohodli na zachovaní slobody pohybu medzi Gibraltárom a Španielskom pri zachovaní štatútu britského zámorského územia.

Dohoda umožňuje, aby bol Gibraltár zahrnutý do podmienok Schengenskej dohody pre cestovanie bez pasov, nebude však plne súčasťou schengenských informačných databáz spravovaných Európskou komisiou.

Aby sa zabránilo narušeniu jednotného trhu EÚ, Gibraltár súhlasil s uplatňovaním porovnateľných opatrení v oblasti ciel, DPH a obchodnej politiky EÚ, ako aj so zdieľaním spoľahlivých štatistík o jeho dovoze tovaru z EÚ.

Španielsko, ako člen Schengenu, bude zodpovedné za vykonávanie schengenských kontrol a uplatňovanie Schengenského hraničného kódexu.

Gibraltár Brexit deal (vrátane členstva v Schengene) bola už schválená a dohodnutá oboma stranami a čaká iba na formálne potvrdenie.

Zdanenie právnických osôb

Práve v Gibraltári vznikla forma tzv. vyňatej spoločnosti, ktorá bola široko prevzatá ďalšími jurisdikciami. Nízke náklady na založenie spoločnosti ho predstavovali ideálnym pre majetkové a investičné holdingové spoločnosti, medzinárodné obchodné a predajné zastúpenia, najmä ak sa obchod realizoval medzi dvoma jurisdikciami s vysokou mierou zdanenia. Pokiaľ spoločnosť získala štatútu vyňatej spoločnosti, bola v Gibraltári na základe zákona Companies 1984 (Taxation and Concessions Ordinance) vyňatá z dane z príjmu právnických osôb a zrážkovej dane z operácií s cennými papiermi (stamp duty).

Spoločnosť založená na Gibraltári alebo registrovaná pobočka zahraničnej spoločnosti bola oprávnená na požiadanie o štatút oprávnenej spoločnosti (Qualifying Company) na základe podmienok, ktoré boli v podstate zhodné s podmienkami, ktoré sa vzťahovali na vyňatú spoločnosť. Oprávnená spoločnosť platila daň zo zisku v sadzbe dohodnutej s tajomníkom pre finančné záležitosti a rozvoj (Financial and Development Secretary) a uvedenej na osvedčení vystavenej spoločnosti (od 1 % do 35 %).

Účelom takto „konštruovaného” typu daňového usporiadania bolo umožniť spoločnosti sa zmestiť pod dolnú hranicu domovského daňového režimu uhradením nevyhnutnej minimálnej výšky dane, ktorá spoločnosti umožnila sa vyhnúť pôsobnosti predpisov, upravujúcich vyhýbanie sa daňovej povinnosti.

V skutočnosti sa väčšina oprávnených spoločností zaviazala k úhrade 5% a 10% dane, a táto forma sa stala štandardným gibraltárskym offshorovým subjektom s nízkym zdanením pre väčšinu významných obchodných spoločností.

Ťaženie Európskej únie proti takzvanej „škodlivej” daňovej súťaži malo za následok zákaz týchto offshorových foriem spoločností, pričom režim oprávnených spoločností bol zrušený v januári 2005 a legislatíva upravujúca vyňaté spoločnosti sa postupne prestala využívať do januára 2011.

Novo navrhovaný režim zdanenia právnických osôb Gibraltáru však spustil zložitý rad právnych sporov medzi touto jurisdikciou a Európskou komisiou, čo spochybnilo jeho právo si zvoliť vlastnú daňovú úpravu a vyvolalo otázku, či Gibraltár neťažil z protiprávnej „štátnej pomoci” podľa predpisov EÚ tým, že mal výhodnejšie sústavu daňových predpisov ako Spojené kráľovstvo.

Na základe prvej navrhovanej novelizácie foriem offshorových spoločností by sa na všetky spoločnosti, ako „onshorové“ tak „offshorové“, vzťahovala nulová sadzba dane z príjmu právnických osôb, boli by však zavedené nové dane vychádzajúce z personálneho obsadenia amajetkových pomerov, s hornou hranicou vo výške 15 % zo zisku.

To EÚ považovala za prijateľný kompromis na základe skutočnosti, že by stále bolo „offshorovým” firmám poskytnuté významné daňové zvýhodnenie, pretože využívajú menšie priestory a majú menej personálu než ich onshorové náprotivky. Vláda následne tieto návrhy stiahla a rozhodla sa pre nový režim dane z príjmu právnických osôb, na základe ktorého všetky spoločnosti platia daň z príjmu právnických osôb vo výške 10 %, okrem dodávateľov energií a služieb, ktorí platia 10 % prirážku a preto podliehajú dani z príjmu právnických osôb vo výške 20 %. Tento stav platil k 1. januáru 2011.

Zdalo sa, že týmto kompromisom Gibraltár dosiahol vysporiadanie s Európskou komisiou, a tento daňový režim dodnes zostáva v podstate nezmenený. V reakcii na kritiku zo strany skupiny pre kódex správania EÚ v rámci zdaňovania podnikov však v decembri 2013 došlo k určitej novelizácii. Vo svojom prejave v parlamente 23. decembra 2013 hlavný minister Fabian Picardo predstavil novelu a uviedol, že rieši obavy Európskej komisie týkajúce sa dvoch aspektov gibraltárskeho zákona o dani z príjmu z roku 2010, menovite pokiaľ ide o vyňatie dane z úverov pri medzipodnikových pôžičkách a príjmu z licenčných poplatkov.

V priebehu toho roku skupina EÚ pre kódex správania posúdila vyňatie úroku z medzipodnikových pôžičiek, podľa kódexu správania pre zdanenie podnikov ako škodlivú. Európska komisia uviedla, že toto opatrenie zakladá štátnu pomoc. V dôsledku toho Gibraltár zrušil túto výnimku zo zákona s účinnosťou od 1. júla 2013. Hlavný minister ďalej uviedol, že nový návrh zákona zruší aj vyňatie z príjmu z licenčných poplatkov.

Zdanenie fyzických osôb

Na daňové účely je fyzická osoba buď rezidentom alebo nerezidentom a štátna príslušnosť nie je pri určovaní daňového štatútu rozhodným faktorom. Fyzická osoba je „riadnym rezidentom”, ak je prítomná na Gibraltári aspoň 183 dní celkom v rámci jedného fiškálneho roka, alebo ak je na Gibraltári prítomná viac ako 300 dní v troch po sebe nasledujúcich rokoch. Nerezidentom sa rozumie akákoľvek osoba, ktorá nie je riadnym rezidentom. Gibraltárske daňové právo uznáva niekoľko odpočtov a zliav na dani:

  • daňové zvýhodnenie na fyzickú osobu vo výške GIP 3000
  • zvýhodnenie na manžela / manželku vo výške GIP 3000
  • zvýhodnenie na závislú osobu blízku až do výšky GIP 190
  • zvýhodnenie na obstaranie nehnuteľnosti vo výške GIP 11 500
  • zvýhodnenie na deti až do výšky GBP 997
  • osobnú zľavu na osobu závislú od pomoci vo výške GBP 3000
  • zvýhodnenie samoživiteľa vo výške GBP 3000
  • zvýhodnenie na materskú škôlku vo výške GIP 3000
  • zľava na zdravotné poistenie vo výške GIP 2000

Ďalej existujú odpočty na príspevky na životné poistenie a splátky úrokov z hypotekárnych úverov, a tiež sa uplatňuje osobitné zvýhodnenie pre seniorov.

Daňoví poplatníci si môžu na Gibraltári zvoliť zdanenie podľa dvoch rôznych systémov daňových výmerov nasledovne:

Na základe systémov odpočtov sa daň vymeriava po odpočte osobných a ďalších zliav na dani z hrubého príjmu, v aktuálnych daňových sadzbách:

  • prvých GIP 4000 zdaniteľného príjmu vo výške 15 %
  • ďalších GIP 12 000 zdaniteľného príjmu vo výške 24 %
  • zvyšok zdaniteľného príjmu vo výške 40 %.

Alternatívnym systémom je nový systém vychádzajúci z hrubého príjmu, v ktorom daňovník neuplatňuje žiadne zľavy na dani, ale hradí daň z hrubého príjmu v nasledujúcich sadzbách: Fyzické osoby, ktorých hrubý zdaniteľný príjem neprevyšuje GIP 25 000:

  • do GIP 10 000 zdaniteľného príjmu vo výške 6 %
  • ďalších GIP 7 000 vo výške 20 %
  • zostávajúci príjem vo výške 28%

Fyzické osoby, ktorých hrubý zdaniteľný príjem presahuje GIP 25 000:

  • do GIP 17 000 zdaniteľného príjmu vo výške 16 %
  • ďalších GIP 8 000 vo výške 19 %
  • ďalších GIP 15 000 vo výške 25 %
  • ďalších GIP 65 000 vo výške 28 %
  • ďalších GIP 395 000 vo výške 25 %
  • ďalších GIP 200 000 vo výške 18 %
  • ďalších GIP 300 000 vo výške 10 %
  • zostávajúci príjem vo výške 5 %

Na Gibraltáru neexistuje daň z kapitálových príjmov a daň z pozostalosti bola zrušená z účinnosťou od 1. apríla 1997.

SYSTÉMY ZÁMOŽNÝCH OSÔB

Vzhľadom na význam offshorového sektora pre gibraltársku ekonomiku, ale s veľmi obmedzeným množstvom miestnych pracovných síl, vláda tradične nastavuje daňové systémy na prilákanie vysoko kvalifikovaných zahraničných pracovníkov a zámožných osôb na obsadenie a prevzatie funkcií vrcholového manažmentu, alebo realizáciu investícií v tejto jurisdikcii. Vláda v súčasnosti ponúka dva takéto systémy:

  • Oprávnené osoby (kategória dve) podliehajú dani z príjmu iba do výšky GIP 80 000 zdaniteľného príjmu. Minimálna výška splatnej dane pre zámožné osoby za jediný rok, za ktorý je daň na základe tohto systému vymeraná, je GIP 22 000 a maximálna výška približne GIP 30 000. Žiadatelia musia mať schválené rezidenčné miesto pobytu na Gibraltári pre svoje výhradné použitie. Vláda súčasne sleduje, či má osoba dostatočné prostriedky na zabezpečenie vlastnej výživy aj výživy svojej rodiny; pričom sa požaduje doklad o osobných majetkových pomeroch, hoci nie je nevyhnutné, aby fyzická osoba vykazovala imanie alebo príjmy na celom svete. Vláda súčasne požaduje, aby pri pobyte na Gibraltári fyzická osoba mala súkromné zdravotné poistenie, vzťahujúce sa na túto osobu aj jej rodinu. Ďalej je potrebné, aby mal žiadateľ na Gibraltári pobyt v predchádzajúcich piatich rokoch.
  • Pre súčasných nositeľov kategórie tri (od zrušenia) bola zavedená nová kategória s názvom „High Executive Possessing Specialist Skills (HEPSS)” s príjmom presahujúcim GIP 120 000 ročne a pre nových žiadateľov s kvalifikáciou, ktorá nie je na Gibraltári k dispozícii a ktorá podľa názoru vlády predstavuje pre Gibraltár zvláštnu ekonomickú hodnotu, a ďalej pre osoby, ktoré budú zastávať vysokú exekutívnu funkciu, alebo pozíciu vo vrcholovom manažmente. V súlade so systémom HEPSS je daň splatná iba do výšky GIP 120 000 zdaniteľného príjmu podľa systému vychádzajúceho z hrubého príjmu. Žiadatelia o HEPSS musia tiež splniť podmienku rezidenčného ubytovania a pobytu.

Oprávnené kategórie 3 a 4 boli prístupné fyzickým osobám cudzej štátnej príslušnosti z vyňatých alebo oprávnených spoločností a stanovovali daň splatnú týmito osobami vo výške GBP 15 000, bez ohľadu na ich zdaniteľný príjem, v roku 2007 však boli zrušené.

KĽÚČOVÉ SEKTORY OFFSHOROVEJ EKONOMIKY GIBRALTARU

E-Commerce a E-Gaming

Pokiaľ ide o elektronické obchodovanie, dala vláda zvolená v roku 2000 najavo svoj zámer veľmi rýchlo, a to svojím vyhlásením, že: „Vláda Gibraltáru sa domnieva, že tu existujú významné príležitosti pre podniky pôsobiace v sektore e-commerce vyvíjajúce svoju činnosť zo Skaly. Internet umožňuje prístup zákazníkom, ktorí sa nachádzajú v každom kúte sveta a mali by sme byť dobre pripravení na obsluhu medzinárodnej klientely.”

Vyhláška o elektronickom obchode (Electronic Commerce Ordinance) bola snemovňou gibraltárskeho parlamentu prijatá 5. marca 2001 a bola považovaná za dôležitý krok v rozvoji Gibraltáru ako uzla elektronického obchodu, ktorý sa mal smelo merať s najbližšími konkurentmi ako Guernsey, Malta a Ostrov Man.

Táto legislatíva uľahčila použitie elektronických prostriedkov na prenos a uchovávanie informácií a priznala právoplatnosť elektronicky uzavretým transakciám. Súčasne poskytla rámec pre uznávanie elektronických podpisov a vymedzila činnosť a právnu zodpovednosť poskytovateľov služieb.

Okrem primeraného právneho zakotvenia spočívajú výhody Gibraltáru v jeho postavení v EÚ, ako z geografického tak štrukturálneho hľadiska, v zavedenej základni odborne kvalifikovaných síl, dobrých telekomunikácií a vynikajúcich prístavných zariadeniach. Keby boli konečne vyriešené problémy so Španielskom, mohol by Gibraltár fungovať ako daňovo efektívna brána elektronického obchodu do Španielska, aj zvyšku EÚ pre fyzický, ale aj digitálny tovar.

V súčasnosti Gibraltár uprednostňuje digitálne produkty, vrátane finančných služieb, v ktorých panuje najsilnejšia konkurencia. Umiestnenie webových stránok na Gibraltári na realizáciu úkonov, ktoré boli predtým vykonávané v jurisdikciách s vysokým zdanením, ako je predaj alebo marketing, finančné hospodárenie, poskytovanie finančných služieb a predovšetkým dodávanie digitálneho tovaru, ako je hudba, video, školenia, softvér atď. môžu podniky využívať výhody spojené s nízkym zdanením stále významnejších častí ich prevádzkovej činnosti.

Konkrétnym príkladom je sektor stávok a hazardných hier: v rokoch 2000 a 2001 Gibraltár prilákal mnoho bookmakerov, ktorí sa chceli vyhnúť vysokému zdaneniu v Spojenom kráľovstve, aby práve tu založili offshorové telefonické centrá stávkových služieb.

V máji 2004 však Gibraltár preukázal, že jeho schopnosti v oblasti elektronického obchodovania sa neobmedzujú iba na stávkovanie, keď popredná londýnska nezávislá obchodná firma Mac Futures významne rozšírila svoju prítomnosť v jurisdikcii Gibraltáru otvorením nového obchodného zariadenia so stovkou pracovných miest v prítomnosti hlavného ministra Petera Caruana.

Postupne sa zhoršujúca daňová klíma v Spojenom kráľovstve a čoraz náročnejšie medzinárodné konkurenčné prostredie vyhnalo v rokoch 2006 až 2011 mnohých prevádzkovateľov stávok a hazardných hier a mnohí z nich presídlili práve do Gibraltáru. Vláda Spojeného kráľovstva v decembri 2013 reagovala na odliv prevádzkovateľov stávkových hier území uložením 15% dane podľa miesta spotreby, v snahe vziať prevádzkovateľom stávkových hier možnosť požívať výhody jurisdikcií s nízkou daňovou záťažou, ako je napríklad Gibraltár, hoci stále oslovovali svojou ponukou britských zákazníkov, prostredníctvom online služieb.

Predpokladá sa, že táto daň bude stáť priemysel online hazardných hier GBP 300 mil. ročne, otázkou však stále zostáva, ako sa tieto zmeny dotknú offshorových jurisdikcií, ako je Gibraltár, ktorý v tomto odvetví zanecháva významnú stopu. Ak je odpoveď spoločnosti William Hill aspoň istým náznakom, budúcnosť Gibraltáru ako vyhľadávaného offshorového domicilu po britských prevádzkovateľov stávkových, je aj naďalej zaistená.

V rozhovore s reportérmi v decembri 2013 Andy Lee, generálny riaditeľ spoločnosti William Hill, uviedol, že spoločnosť stiahnutie z Gibraltáru neplánuje. V súčasnosti má celosvetová divízia spoločnosti William Hill sídlo na Gibraltári, a spoločnosť tu zamestnáva viac ako 400 ľudí. „Naši pracovníci sú tu spokojní a existujú dôvody, prečo tu zostať, aby sme boli aj naďalej na tomto trhu konkurencieschopní,” dodal Lee.

Bankovníctvo

Bankový sektor je na Gibraltári dobre zavedený, a to ako na offshorovom tak miestnom trhu, hoci dochádza k stálemu poklesu počtu bánk v tejto jurisdikcii, z 26 banky na Gibraltári v roku 1996 na 20 bánk k 31. marcu 2013, z toho je desať miestne založených bánk, šesť pobočiek a štyri inštitúcie elektronických peňazí.

Väčšina bánk založených na Gibraltári sú pobočky významných britských, európskych a amerických bánk. Banková činnosť sa zameriava na správu aktív zámožných osôb, aj preto, že Gibraltár veľmi stál o prilákaní týchto ľudí osobitnými daňovými režimami. Finančné služby na Gibraltári sú regulované finančnými útvarmi Komisie.

Komisia zaviedla v roku 2002 dôležité zmeny v spôsobe dohľadu nad miestne založenými bankami a pobočkami bánk mimo EHP začatím prístupu k dohľadu na základe rizika, v rámci ktorého dozorné tímy posudzujú inštitúciu z hľadiska rizík, ktorým je inštitúcia vystavená vzhľadom na spôsob svojho podnikania alebo druh obchodnej činnosti.

Cieľom tohto nového prístupu k dohľadu je zamerať dozorné zdroje na oblasti, ktoré sa pre inštitúciu považujú za vysoko rizikové tak, aby sa zabezpečilo prijatie riadnych kontrolných mechanizmov a postupov na zníženie rizík alebo v okamihu, keď je potrebné inštitúciou prijať nápravné opatrenia.

Bankovou vyhláškou Banking Ordinance 1992 bolo zrušené skoršie rozlíšenie medzi ‘A’ onshore a ‘B’ offshore licenciami, a bola zavedená jednotná banková licencia. Preto licencované banky na Gibraltári môžu teoreticky využiť “licenčné” možnosti a zakladať pobočky po celom EÚ a EHP bez nutnosti ďalšieho schvaľovania (okrem oznamovacej povinnosti).

Rada Gibraltáru pre garancie vkladov (Gibraltár Deposit Guarantee Board) uviedla do účinnosti zásady ochrany vkladov v súlade so smernicami EÚ v tejto oblasti. Systém ochrany vkladov bol s účinnosťou od 31. decembra 2010 ďalej rozšírený, takže žiadateľ so oprávneným vkladom bude oprávnený na výplatu 100 % z celkových oprávnených vkladov uložených v neplniacej banke (vrátane všetkých pobočiek); alebo EUR 100 000 (alebo zodpovedajúcej sume v librách) podľa toho, ktorá z týchto súm je nižšia.

Predtým tento systém kryl 90 % celkovej zodpovednosti banky voči vkladateľovi, v maximálnej sume vyplácanej jednej osobe vo výške GBP 18 000 (alebo EUR 20 000, ak bola táto suma vyššia). Gibraltár sa považuje za jednu z najbezpečnejších jurisdikcií, pokiaľ ide o riziká spojené s legalizáciou výnosov z trestnej činnosti.

V rámci Európskej únie je Gibraltár povinný previesť do svojho práva všetky príslušné smernice EÚ, vrátane smerníc, ktoré sa vzťahujú na boj proti praniu špinavých peňazí. Gibraltár bol jednou z prvých jurisdikcií, ktorá zaviedla a vykonala legislatívu proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti, ktorá sa vzťahovala na všetku trestnú činnosť.

Podobne ako iné európske offshorové jurisdikcie, sa aj Gibraltár musel vysporiadať so smernicou EÚ o zdanení úspor, a rozhodol sa pre zrážkovú daň z platieb bankových úrokov v prospech štátnych príslušníkov členských štátov EÚ. Týmto spôsobom Gibraltár ochránil bankové tajomstvo

Miestna jurisdikcia čelila paľbe z Normanských ostrovov, pretože jej právne postavenie vo vzťahu k Spojenému kráľovstvu a Európskej únii malo za následok, že sa na ňu táto smernica nevzťahovala rovnakým spôsobom. Na základe dohody medzi oboma vládami si Gibraltár a Spojené kráľovstvo vymieňajú informácie o príjmoch z úspor podľa smernice, alebo len v prípade Gibraltáru, pokiaľ sa tak sporitelia rozhodnú, uplatňuje u rezidentov v Spojenom kráľovstve, ktorí tu majú účet, zrážkovú daň z príjmu z úspor.

Sadzba dane bola v období od 1. apríla 2006 do 30. júna 2008 stanovená vo výške 15 %, potom v ďalších troch rokoch vzrástla na 20 % a od júla 2011 na 35 %. Keďže smernica EÚ o zdaňovaní úspor bola transponovaná do vnútroštátneho práva, celá záležitosť v oblasti výmeny informácií sa významne posunula a ťaženie proti cezhraničnému vyhýbaniu sa daňovej povinnosti a daňovým únikom sa stala celosvetovou témou.

Offshorové teritóriá Spojeného kráľovstva čelia mimoriadnemu tlaku na sprístupnenie informácií o majiteľoch bankových účtov a konečných vlastníkoch obchodných spoločností s tým, že v novembri 2013 Gibraltár podpísal so Spojeným kráľovstvom medzivládnu dohodu (IGA) o zdieľaní informácií o svojich rezidentoch s bankovými účtami v ich jurisdikciách.

Dohoda vychádza z modelu 1 dohody IGA, ktorú ministerstvo financií Spojených štátov amerických uzavrelo so zahraničnými vládami v súlade so zákonom US Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). V čase spísania tohto textu sa usudzuje, že Gibraltár je blízko k podpisu FATCA IGA s USA. Podpis UK IGA kolidoval s oznámením OECD, že Spojené kráľovstvo vydalo vyhlásenie rozširujúce teritoriálnu pôsobnosť Dohovoru o vzájomnej administratívnej pomoci v daňových veciach OECD a Rady Európy aj na Gibraltár.

Hlavný minister Gibraltáru požiadal premiéra Spojeného kráľovstva, Davida Camerona o rozšírenie dohovoru na svoju jurisdikciu. Začlenenie do dohovoru pre Gibraltár významne rozširuje sieť dohôd o výmene informácií. Gibraltárska vláda sa však jednoznačne vyjadrila, že plne podporuje úsilie medzinárodného spoločenstva o zlepšenie daňovej transparentnosti a boj proti daňovým únikom.

„Gibraltárska vláda aj naďalej zastáva pevné stanovisko, že boj proti daňovým únikom a podvodom je oprávnene celosvetovou prioritou, nevyhnutnou k ochrane integrity verejných príjmov, dôvery daňových poplatníkov v spravodlivosť a účinnosť ich daňových systémov av neposlednom rade aj dôvery verejnosti v globálne kapitálové trhy, ” uviedla vláda vo svojom vyhlásení v máji 2013.

Vláda však zdôraznila základný význam zachovania rovnakých podmienok v oblasti medzinárodných finančných služieb, zabezpečením, aby všetky teritóriá prijali rovnaké rámce, a potrebou silných donucovacích opatrení v prípade neplnenia požiadaviek.

SPRÁVA INVESTIČNÝCH FONDOV

Na Gibraltári funguje aktívny sektor v oblasti správy investícií s 19 licencovanými firmami pre správu portfólií. Mnoho bánk na Gibraltári tiež ponúka služby správy investícií, a pôsobia tu aj nezávislí makléri. Na konci marca 2012 dosahovali spravované finančné prostriedky na Gibraltári výšku GBP 8,1 miliardy, z toho GBP 6,3 miliardy v bankách a zvyšok v investičných firmách.

Za reguláciu investičného podnikania na Gibraltári zodpovedajú finančné útvary Komisie. Investičné fondy na Gibraltári sú obvykle podľa svojej zakladateľskej listiny zakladané ako podielové fondy alebo otvorené investičné fondy, alebo na základe vyhlášky Companies Ordinance ako súkromné alebo verejné obchodné spoločnosti.

Verejná investičná spoločnosť (PIC) musí mať minimálny splatený kapitál vo výške GIP 50 000 a ak nie je kótovaná na uznávanej burze, musí mať sídlo na Gibraltári. V júli 2003 Spojené kráľovstvo súhlasilo s udelením licenčných práv s cieľom umožniť miestnym investičným firmám na Gibraltári ponúkať svoje služby subjektom v ďalších členských štátoch Európskej únie.

Po bankových a poisťovacích licenciách išlo o tretí licenčný „prídel”, ktorý táto jurisdikcia získala, a výsledkom bolo, že firmy regulované uznávaným príslušným orgánom, ako je napríklad FSA, nemuseli žiadať o získanie súhlas od regulátorov v ostatných členských štátoch. Táto licencia však neumožnila investičným firmám zo Skaly ponúkať služby v Spojenom kráľovstve a tieto služby tak boli predmetom samostatnej dohody medzi Gibraltárom a Britániou uzavretej v decembri 2005, ktorá umožnila investičným firmám založeným na Gibraltári licencovať (teda ponúkať na trhu a predávať) svoje produkty a služby na britskom trhu.

V roku 2005 Gibraltár zaviedol na základe predpisov Financial Services (Experienced Investor Funds) Regulations, 2005 fondy skúsených investorov. Ide o fondy určené odborníkom, hnuteľným alebo skúseným investorom. Investori v týchto fondoch musia mať čisté imanie vyše 1 milión EUR alebo investovať minimálne 100 000 EUR.

Bežne môžu byť založené v priebehu dní a na začatie obchodovania je potrebné len informovať komisiu Finančného útvaru do 14 dní od založenia fondu. Táto legislatíva tiež stanovuje požiadavky na licencie Non-UCITS retailových fondov a UCITS fondov. Non-UCITS retailové fondy sú licencované FSC a podliehajú prísnejšej regulácii a určitým obmedzeniam, pokiaľ ide o typy investičnej činnosti, ktorú môžu vyvíjať.

Pred poskytnutím súhlasu je potrebné FSC predložiť rad dokumentov, ako je napr. prospekt fondu, a konatelia a manažéri fondu podliehajú prísnejšej previerke ako u EIF. UCITS fondy sa všeobecne zameriavajú na retailových investorov a je im umožnené licencovať svoje služby v EÚ na základe smerníc EÚ o podnikoch kolektívneho investovania v prevoditeľných cenných papieroch.

UCITS fondy však musia spĺňať požiadavky predpisu Financial Services Ordinance (Collective Investment Schemes) Regulations z roku 1991, ktorý obmedzuje výšku, ktorú môžu fondy investovať u jedného emitenta na 10 %. Na konci roku 2011 bolo na Gibraltári 199 fondov registrovaných v EIF (vrátane nižších organizačných jednotiek a podfondov), s celkovými aktívami vo výške 1,35 miliardy GBP.

Ďalej tu pôsobilo 31 uznávaných fondov založených mimo Gibraltár, z toho 19 fondov typu UCITS a 12 fondov uznávaných zahraničnými režimami. Gibraltár má teraz s nadobudnutím účinnosti smernice o alternatívnych správcoch investičných fondov (AiFMD) v júli 2013 výhodnú pozíciu ako alternatíva k Dublinu a Luxembursku pre zakladanie a správu hedgeových fondov.

AIFMD je nový predpis, ktorý sa vzťahuje na investičných správcov, najmä správcov na území EÚ, ale aj na správcov mimo EÚ, ktorí chcú ponúkať svoje fondy na trhu v EÚ. Stanoví spôsob realizácie marketingovej činnosti týmito investičnými správcami. Podľa vlády tejto jurisdikcie zmeny v legislatíve v oblasti fondov na tomto území v roku 2012 v očakávaní smernice EÚ, zvýšili atraktivitu Gibraltáru ako domicilu pre veľké fondy alebo fondy, ktoré chcú presídliť do Európy za účelom splnenia nových pravidiel EÚ pre sektor fondov.

V dôsledku toho Gibraltár teraz vo svojom propagačnom úsilí konkrétne cieli na newyorské a latinskoamerické fondy a správcov fondov. Albert Isola, minister zodpovedný za finančné služby Gibraltáru uviedol: „Táto legislatíva poskytuje Gibraltáru skvelú príležitosť a konkurenčnú výhodu, ktorá by mala priniesť ďalší rast v tejto kľúčovej oblasti nášho odvetvia finančných služieb.”

SPRÁVA CUDZIEHO MAJETKU (TRUST)

Správa cudzieho majetku predstavuje pre Gibraltár tradičnú obchodnú činnosť už viac ako päťdesiat rokov. Pôvodne väčšina trustového obchodu pochádzala od bohatých subjektov zo Spojeného kráľovstva a súvisela so zdanením, v posledných rokoch však získali na dôležitosti trusty na ochranu majetku s oveľa rozmanitejšou klientelou.

Postupné sprísňovanie legislatívy Spojeného kráľovstva proti únikom síce možnosti občanov Spojeného kráľovstva obmedzilo, trustová činnosť je však aj naďalej významná; rad fondov kolektívneho investovania prirodzene vychádza z trustov. Gibraltár má dobre rozvinutú legislatívnu a finančnú infraštruktúru pre správu cudzieho majetku a veľkú zavedenú základňu trustov.

Správcovia majetku, pokiaľ už nie sú členmi právnických a účtovných profesijných organizácií, musia byť licencovaní FSC, ktorá uplatňuje niekoľko kritérií pri určovaní, či je táto fyzická alebo právnická osoba riadne spôsobilá na držanie licencie. Divízia zverenských služieb FSC zodpovedá za dohľad nad 68 skupinami (k 31. marcu 2013), pričom všetky podliehajú posúdeniu rizík.

Základná právna úprava trustov je obsiahnutá vo vyhláške Gibraltár Trustee Ordinance, ktorá je vernou kópiou anglickej trustovej legislatívy. Gibraltárska legislatíva týkajúca sa trustov tiež zahŕňa predpisy Perpetuities and Accumulations Ordinance 1986, Trustee Investments Ordinance, Bankruptcy Ordinance a Trusts (Recognition) Ordinance, ktoré transponovali do vnútroštátneho práva Haagsky dohovor.

Odvolanie sa podáva na tajnú radu (Privy Council). Neexistujú tu ustanovenia o vylúčení predpisov o dedičstve v zahraničí a neuznávaní zahraničných rozsudkov. Rovnako ako v Spojenom kráľovstve sú základnými požiadavkami vzťahujúcimi sa na trusty na Gibraltári ústne alebo písomné založenie a skutočnosť, že zakladateľ prevádza právny titul k nehnuteľnosti (pôde) alebo osobnému majetku (inému ako nehnuteľnému majetku) k ruke jedného alebo niekoľkých správcov majetku, k jeho správe v súlade s prianím zakladateľa v prospech jednej, alebo niekoľkých oprávnených osôb.

Trustové dokumenty sa vyhotovujú v anglickom jazyku a neexistujú tu žiadne požiadavky na registráciu, s výnimkou trustov na ochranu majetku, ktoré je nutné zapísať u registračného úradníka pre obstaranie (Registrar of Dispositions). Administratívna daň nie je uložená. Bežná doba trvania trustu na Gibraltári je 100 rokov. Neexistujú žiadne obmedzenia ohľadom akumulácie príjmu počas trvania trustu.

Novinka: Aktuálna úprava daní z príjmov právnických osôb a súvisiace zmeny

Zavedenie nového daňového zákona Koncom minulého roka bola prijatá novela zákona o daniach z príjmu. Táto novela mení na mnohých miestach zákon o dani z príjmu z roku 2010. Predovšetkým sa jedná o požiadavku na daňové priznania pre spoločnosti a daňovú evidenciu, čo zahŕňa povinnosť každej gibraltárskej spoločnosti mať daňové identifikačné číslo (TIN). Novela nadobudla platnosť 1. januára 2016. So získaním TIN čísla vám môžeme pomôcť – kontaktujte nás!

Predtým boli spoločnosti iba povinné podávať daňové priznania a predkladať účtovníctvo, len ak mali zdaniteľný príjem v rámci Gibraltáru. Zákon teraz rozširuje tieto požiadavky a stanovuje, že novo musí podávať daňové priznania každá spoločnosť registrovaná na Gibraltári. To zahŕňa aj predkladanie účtovníctva aj v prípade, že spoločnosť nemá žiadny príjem a účtovníctvo je tzv. spiace.

Predloženie účtovníctva daňovému úradu musí byť vykonané do deviatich mesiacov od konca účtovného obdobia! Okrem toho je ako súčasť novej politiky vyžadované predloženie účtovnej súvahy, a jej hospodársky stav.

Daň z príjmov právnických osôb na Gibraltári Daň je nulová, pokiaľ spoločnosť neobchoduje v rámci Gibraltáru. Výška dane z príjmov v rámci Gibraltáru sa nezmenila – príjmy na Gibraltári sú zdanené 10% korporátnou daňou. Avšak výnosy odinakiaľ nespadajú pod korporátnu daň a je možné podať nulové či „spiace“ daňové priznanie.

Existuje niekoľko výhod v súvislosti s podávaním daňového priznania. Všetky spoločnosti musia teraz mať daňové identifikačné číslo (TIN), čo je obzvlášť užitočné pri otvorení bankového účtu. Pridelenie daňového identifikačného čísla je pre investorov aj obchodných partnerov či úrady signálom, že je spoločnosť skutočne používaná na daňové účely. Gibraltár sa stal jednou z najvýhodnejších a najlepších jurisdikcií pre registráciu spoločností.

VÝHODY

  • žiadna daň zo zisku; aktivity mimo Gibraltár nie sú zdanené
  • nízka sadzba dane vo výške 10 %; daní sa iba zisky vzniknuté na Gibraltári
  • na Gibraltári nie je DPH; preto nie je Gibraltár problematický z daňového hľadiska
  • tovar dovážaný na Gibraltár podlieha clu vo výške 0 %, 6 % alebo 12 %
  • nie je tu daň z kapitálových ziskov, daň z bohatstva či nehnuteľností

Kontaktní formulář

Zajímá Vás více?

Komplexnost

Založenie spoločnosti, jej usídlenie, doručenie apostilovanej dokumentácie, vedenie účtovníctva. Všetko pod jednou agentúrou.

Podpora

Máte zahraničnú spoločnosť a neviete, či máte splnené všetky zákonné povinnosti? Pomôžeme s kontrolou a dodržaním všetkých požiadaviek zo strany štátu.

Management

Nie ste spokojní s fungovaním Vašich riaditeľov? Nedodržujú termíny? Skúste nás.

Férová cena

Máte už svoju offshore spoločnosť? Chcete lepšie podmienky? Zmeňte svojho registračného agenta.

Parker & Hill

Spoľahlivo & radi Vám pomôžeme